احزاباخبار عمومیاشخاص سیاسیاطلاعیه ستاد انتخاباتانتخابات 1402انتخابات 1403انتخابات اتحادیه و اصنافانتخابات بین المللانتخابات ریاست جمهوریانتخابات شورای نگهبانانتخابات مجلس شورای اسلامیانتصابات انتخاباتیتبلیغات
موضوعات داغ

نقطه عطف مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری

آیا رییس جمهور شهید برای بازار انتخابات در ایران برکت خواهد داشت؟

مشارکت در انتخابات مرم ایران

روند مشارکت رای دهندگان در انتخابات ایران در طول سالیان متاثر از فضای سیاسی، نامزدها و مسائل مورد بحث متفاوت بوده است. در اینجا مروری کوتاه بر میزان مشارکت رای دهندگان در برخی از انتخابات مهم است:

  • رفراندوم 1979 (تاسیس جمهوری اسلامی): مشارکت تقریباً 98 درصدی.
  • انتخابات ریاست جمهوری 1980: 67.4 درصد مشارکت.
  • انتخابات ریاست جمهوری 1981: مشارکت 64.2 درصدی (اولین انتخابات پس از ترور رئیس جمهور محمدعلی رجایی).
  • انتخابات ریاست جمهوری 1376: 79.9 درصد مشارکت (انتخاب رئیس جمهور اصلاح طلب محمد خاتمی).
  • انتخابات ریاست جمهوری 2005: 59.6 درصد مشارکت (انتخاب رئیس جمهور محافظه کار محمود احمدی نژاد).
  • انتخابات ریاست جمهوری 2009: 85.2 درصد مشارکت (انتخابات جنجالی که منجر به اعتراضات گسترده شد).
  • انتخابات ریاست جمهوری 2013: 72.7 درصد مشارکت (انتخاب رئیس جمهور میانه رو حسن روحانی).
  • انتخابات ریاست جمهوری 2017: مشارکت 73.3 درصدی (انتخاب مجدد حسن روحانی).
  • انتخابات ریاست جمهوری 2021: 48.8 درصد مشارکت (به همه گیری COVID-19 به میزان قابل توجهی کمتر است).

منبع آمار: GPT-4

این روند نشان می‌دهد که شاید نتوان الگویی ریاضی برای روند و نرخ مشارکت مردم در اننتخابات عنوان کرد. اما یک مورد قطعی است. آن هم اینکه هر وقت نامزدی با حرفهای تازه نوید تنفس سیاسی جدیدی را به جامعه القا می کند، میزان مشارکت بدون توجه به دوره ی قبل، دچار جهش می شود.

سعید محمد در انتخابات 1403
انتخابات 1403 و سعید محمد

محرکهای رشد مشارکت در انتخابات

مشارکت مدنی در یک اتفاق گروهی، به دلایل متنوعی بستگی داد که برخی از آنها ناشناخته باقی مانده است. موضوعاتی چون آنتروپی ناشی از اثر جمعی و … . اما دلیل مشارکت هر چه باشد باید بدنبال محرکهای افزاینده ی آن گشت. دلایلی که با کنترل آنها می توان میزان مشارکت را تغییر داد. در این بخش به ذکر برخی از مواردی که به لحاظ سیاسی و جامعه شناختی، منع امنیتی جهت انتشار ندارد، اشاره می کنم:

1- حرف جدید کاندیدا منبعث از نیاز ابراز شده ی جامعه

امروز جامعه ایرانی دم از اوضاع بد مالی می زند. گرچه نگارنده این مهم را نیاز احساس شده ی جامعه نمی داند، معهذا اگر کاندیدایی بتواند برنامه جذاب خود برای رفع فقر را با جذابیت برای مخاطبین خود مطرح نماید، با احتمال بالایی مورد وثوق قرا خواهد گرفت.

کاندیداهایی که می توانند در این زمینه قوی عمل کنند:

سعید محمد، محسن رضایی، سعید جلیلی، محمد مخبر، مهرداد بذرپاش از جمله کسانی هستند که می توانند در این زمینه قوی عمل کنند.

2- حرف جدید کاندیدا منبعث از نیاز احساس شده و ابراز نشده ی جامعه

گاهی جامعه نیازی را در خود می بیند اما اینقدر تحت تاثیر القائات و تبلیغات است که آن نیاز برایش در اولویتهای پایینی احساس می شود و بنابراین آنرا ابراز نمی کند. تا اینکه کاندیدایی پیدا می شود و در کمپین خود دست روی این نیاز می گذارد. بعنوان مثال سید محمد خاتمی در سال 1376 چنین نیازی را به اولویت تبدیل کرد. گفتگوی تمدنها و اصلاحات شاید آنروز در بین مردم ایران، نیازی با اولویت بالا نبود. اما وی توانست با کمپین موفق خود، نه تنها مردم ایران بلکه دنیا را تحت تاثیر قرار دهد.

کاندیداهایی که می توانند در این زمینه قوی عمل کنند:

مسعود پزشکیان، آذری جهرمی، محمد جواد ظریف و سعید محمد از جمله کسانی هستند که می توانند در این زمینه قوی عمل کنند.

3- سخن جدید کاندیدا که دارای همذات پنداری در بین رای دهندگان است.

گاهی مردم احساس می کنند که فردی در جامعه ظهور کرده است که حرف دل آنها را می زند. حرفی که سالها در دل مردم بصورت عقده یا کینه، انبار شده بود، و حالا کسی در جامعه جرعت یافته است و به بیان آن حرف اقدام نموده است.

سال 2005 محمود احمدی نژاد و یارانش توانستند از این تکنیک بهره ببرند و با تقابل با قشر مرفه جامعه، یک بورژوازی و یک آنتروپی معترض را شکل دهند. آنها برای این مهم دست به نمادگرایی زدند و خانواده آیت ا… هاشمی را بعنوان نماد تجمل گرایی و در دست بالا، نماد غرب گرایی، مطرح کردند. حالا و به این ترتیب جامعه دارای خونی تازه، متحدالشکل و دارای هدفی مشترک، به پای صندوقهای رای آمدند.

کاندیداهایی که می توانند در این زمینه قوی عمل کنند:

سعید جلیلی، سعید محمد، مهرداد بذرپاش، محمد باقر قالیباف، علیرضا زاکانی، حمید رسایی، حسین دهقان از جمله کسانی هستند که می توانند در این زمینه قوی عمل کنند.

4- تصویر برند کاندیدا که منطبق با ناخودآگاه به ارث برده شده ی رای دهندگان است.

گاهی و در حافظه ی تاریخی ملتی، فردی بسیار شبیه منجی تاریخی آن قوم است. قومی که یکبار یا چند بار توسط آن منجی از شرایطی حساسی و سخت به سلامت عبور کرده است. حالا بنظر می رسد آن همزاد آن قهرمان در برحه ی تاریخی دیگری زاده شده است. او می توانند مانند قبل ما را از ورطه ی بغرنج کنونی به سلامت عبور دهد.

نگارنده مثال عینی خاصی در مقام ریاست جمهوری پیدا نکرده است لیکن در مقام رهبر می توان به امام خمینی(ره) اشاره نمود. او موسی گونه ملت ایران را از فرعون پهلوی نجات داد.

کاندیداهایی که می توانند در این زمینه قوی عمل کنند:

سعید محمد شاید تنها گزینه ای باشد که نگارنده ی مقاله می تواند در زمان نگارش به آن اشاره نماید. یک جوان مومن انقلابی که مورد اشاره رهبر معظم انقلاب اسلامی می باشد.

6- کاندیدایی که از اصول و قواعد روانشناسی سیاسی برای برگزاری کمپین خود بهره می گیرد.

حسن روحانی شاید اما تنها رییس جمهوری بود که در کمپین انتخاباتی خود از قواعد و قوانین این چالش سیاسی بهره برد. استفاده از پرسونای برند و مهندسین پرسابقه در امر مارکتینگ سیاسی، شور انتخاباتی و مشارکت بالا را در زمان نامبرده رقم زد. او که اتفاقا از نقطه ی مورد اعتراض جامعه می آمد، توانست با بهره گیری از تکنیکهای جنگ روانی و تبلیغات سیاسی و همچنین بهره گیری از توانمندیهای ذاتی خود در زمینه NLP، مشارکت بالایی را در انتخابات ریاست جمهوری رقم بزند.

گرچه نگارنده به جهت گرایشات سیاسی قرابتی با حسن روحانی ندارد، معهذا تخصص و تجربه ایشان و همکیشان ایشان در زمینه رقابتهای انتخاباتی، قابل ستایش و سفارش است.

کاندیداهایی که می توانند در این زمینه قوی عمل کنند:

سعید محمد، محمد جواد آذری جهرمی، جواد ظریف، مهرداد بذرپاش، محمد باقر قالیباف، عباس آخوندی، محمدرضا عارف، علی لاریجانی، محسن هاشمی از جمله اسامی مطرحی می باشند که می توان تیم متخصص انتخاباتی را در کنار ایشان تصور کرد.

سعید محمد
انتخابات رییس جمهوری

کلامی با رای دهندگان

خوب است بدانید شما در هنگام رای دادن تحت تاثیر دو نیروی وارد بر هم، انتخاب می کنید. اول تجارب و گذشته ی شما که بصورت نا خودآگاه دست به انتخاب حسی می زند. و دوم آموخته های شما، تشخیصهای شما و اطلاع شما از برنامه های کاندیدا که بصورت خودآگاه انتخاب می کند.

وقتی از شما سوال می کنم که آیا سعید محمد کاندیدای مناسبی برای انتخابات ریاست جمهوری 1403 است؟ پاسخ سریعی که می دهید ناشی از اندوخته های خودآگاه شما تحت تاثیر برنامه های انتخاباتی دکتر سعید محمد است و حسی که شما در دل دارید، آموخته ی ناخودآگاه شما است.

آنچه پای صندوق رای اتفاق می افتد، برآیند نیروهای درونی و وارد بر شما است. زیرک و باهوش بمانید. این نیروها را شناسایی کنید و بهترین فردی که برنامه هایش در راستای آبادی ایران عزیزمان است را انتخاب نمایید.

ان شاء ا… | خرداد 03 | وحید بخشی

در اینجا و برای پرهیز از حاشیه، سیاستهای رگولاتور در تشویق مردم به حضور در انتخاب را مورد بحث قرار داده ایم و صرفا فاکتور تاثیر گذاری کاندیدا را مورد مطالعه قرار داده ایم.

اعتبار و جذابیت این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟

این مقاله به شیوه ی انتخاب کاندیداهای ریاست جمهوری در کشور ایران می پردازد. همچنین کاندیداهای احتمالی را از نقطه نظرهای گوناگون مورد تحلیل قرار می دهد.

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا